BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 28, 2014

Sweet & Sour


Na, kejut kul 5 satgi. Nak qiam.”

Ok.

Kejut sampai bangun tau.”

Tengoklah.


******

“Macam mana nak suruh anak-anak usrah bangun qiam kalau kita sendiri tak buat benda tu?”
“Macam mana nak biasakan bangun qiam kalau taknak paksa badan tu bangun?”

"It is severely hateful in Allah's sight that you say what you do not do" (As-saff : 2)
Terngiang kata-kata murabbi tempoh hari.
Makan dalam.
Makan luar.
Nak muntah. T.T

Dan itulah mujahadah setiap hari insan  yang bernama daie.
10 alarms di set supaya setiap malam mampu berdiri menghadap RabbNya.
Walaupun malamnya tidur lambat.
Dipaksa bangun walau mengantuk Tuhan je yang tahu.
Dalam usaha mengikut sunnah murabbi agung, Rasulullah SAW.
Tahajud je pun takpe,
Asalkan bangun.
Dari tak bangun? *uhuk2 pandang kanan pandang kiri*

TAPI ADA SATU MASALAH.
BESAR!
HUGE PROBLEM

*****

Na, kenapa aku tak rasa beria-ria nak qiam setiap hari?” Tanya Ili pada Zana.

Beria-ria?” Berkerut dahi Zana minta penjelesan.

Haah. Like very look forward to. Macam tak sabar-sabar. Rasa itulah moment yang ditunggu-tunggu. You know.” Beria-ria Ili menerangkan.

Owh. I know. Kau rasa kenapa?

Sebab rutin?” clich√©.

“Mungkin.
Atau…”

“Atau?” Pintas Ili. Kurang sabar barangkali.

“Masalah kau tak cukup berat nak menangis kat Dia.
 Jadi hakikatnya, kau tak bercakap  pun dengan Tuhan,
 tapi bercakap dengan sejadah.”

“Tapi aku rasa masalah dah cukup berat. Tapi still…”

“Sebab kau letakkan penyelesaian tu pada diri kau, bukan pada Tuhan. As if you are the problem solver, not God.”

*****

Kau kata kau hamba.
Kau kata kau lemah.
Jadi mana kemanisan jiwa hamba?
Kalau yang ada hanyalah kepahitan tawakal.


******

“So, macam mana nak amend that?”

“Just go back to the basic.”

“Basic?”


“Define hamba.”

Tuesday, November 4, 2014

Sekuat Mereka.

Kekuatan itu bukanlah disandarkan pada fizikal semata.
Boleh jadi yang besar juga rebah
Boleh jadi yg kecil itu gagah
Kerana utk mendefinisikan kekuatan itu,
dari dalam muncul ke luar,
Yakni dari iman, melimpah ke luar.
Sepertimana Abdullah Ibn  Mas’ud,
Dari pandangan kasar, tubuhnya kecil berbanding Bilal bin Rabah,
Tetapi saat dibelasah tika mengalunkan Ar-Rahman’,
Kembali bangkit melaungkan kebenaran,
Kerana apa?
Kerana imannya sedang membuak.

Ujian itu adalah utk mematangkan bak kata orang,
Tiada orang yg Allah uji utk ditinggalkan sendirian,
Melainkan utk Allah tambah kekuatan atas kekuatan buatnya.
Untuk Allah berikan kesabaran atas kesabaran kepadanya tanpa putus.
Ya, tanpa putus.
Kerana keyakinan kita bahawa,
Dia ada bersama kita, Dia melihat kita.



Di saat kita merasakan keseorangan,
Lihatlah Maryam, ibunya Isa as.
Tiada disandarkan harapan melainkan pada Rabb,
Di saat kita merasakan lelah,
Lihatlah Nabi Nuh,
950 tahun lamanya untuk hanya dibalas seorang utk setiap 15 tahun.
Di saat kita merasakan sesak,
Lihatlah Nabi Ibrahim,
Sesak untuk menyembelih anak sendiri,
Yang menakjubkan adalah..
Kerana sesak itu juga kerana Allah.



Untuk tiap yang mendatang.
Cukuplah Dia bagi kita.
Yang mencukupkan.
Yang menjadikan.
Yang MEMUDAHKAN.

Allahu musta'an.

Friday, November 28, 2014

Sweet & Sour


Na, kejut kul 5 satgi. Nak qiam.”

Ok.

Kejut sampai bangun tau.”

Tengoklah.


******

“Macam mana nak suruh anak-anak usrah bangun qiam kalau kita sendiri tak buat benda tu?”
“Macam mana nak biasakan bangun qiam kalau taknak paksa badan tu bangun?”

"It is severely hateful in Allah's sight that you say what you do not do" (As-saff : 2)
Terngiang kata-kata murabbi tempoh hari.
Makan dalam.
Makan luar.
Nak muntah. T.T

Dan itulah mujahadah setiap hari insan  yang bernama daie.
10 alarms di set supaya setiap malam mampu berdiri menghadap RabbNya.
Walaupun malamnya tidur lambat.
Dipaksa bangun walau mengantuk Tuhan je yang tahu.
Dalam usaha mengikut sunnah murabbi agung, Rasulullah SAW.
Tahajud je pun takpe,
Asalkan bangun.
Dari tak bangun? *uhuk2 pandang kanan pandang kiri*

TAPI ADA SATU MASALAH.
BESAR!
HUGE PROBLEM

*****

Na, kenapa aku tak rasa beria-ria nak qiam setiap hari?” Tanya Ili pada Zana.

Beria-ria?” Berkerut dahi Zana minta penjelesan.

Haah. Like very look forward to. Macam tak sabar-sabar. Rasa itulah moment yang ditunggu-tunggu. You know.” Beria-ria Ili menerangkan.

Owh. I know. Kau rasa kenapa?

Sebab rutin?” clich√©.

“Mungkin.
Atau…”

“Atau?” Pintas Ili. Kurang sabar barangkali.

“Masalah kau tak cukup berat nak menangis kat Dia.
 Jadi hakikatnya, kau tak bercakap  pun dengan Tuhan,
 tapi bercakap dengan sejadah.”

“Tapi aku rasa masalah dah cukup berat. Tapi still…”

“Sebab kau letakkan penyelesaian tu pada diri kau, bukan pada Tuhan. As if you are the problem solver, not God.”

*****

Kau kata kau hamba.
Kau kata kau lemah.
Jadi mana kemanisan jiwa hamba?
Kalau yang ada hanyalah kepahitan tawakal.


******

“So, macam mana nak amend that?”

“Just go back to the basic.”

“Basic?”


“Define hamba.”

Tuesday, November 4, 2014

Sekuat Mereka.

Kekuatan itu bukanlah disandarkan pada fizikal semata.
Boleh jadi yang besar juga rebah
Boleh jadi yg kecil itu gagah
Kerana utk mendefinisikan kekuatan itu,
dari dalam muncul ke luar,
Yakni dari iman, melimpah ke luar.
Sepertimana Abdullah Ibn  Mas’ud,
Dari pandangan kasar, tubuhnya kecil berbanding Bilal bin Rabah,
Tetapi saat dibelasah tika mengalunkan Ar-Rahman’,
Kembali bangkit melaungkan kebenaran,
Kerana apa?
Kerana imannya sedang membuak.

Ujian itu adalah utk mematangkan bak kata orang,
Tiada orang yg Allah uji utk ditinggalkan sendirian,
Melainkan utk Allah tambah kekuatan atas kekuatan buatnya.
Untuk Allah berikan kesabaran atas kesabaran kepadanya tanpa putus.
Ya, tanpa putus.
Kerana keyakinan kita bahawa,
Dia ada bersama kita, Dia melihat kita.



Di saat kita merasakan keseorangan,
Lihatlah Maryam, ibunya Isa as.
Tiada disandarkan harapan melainkan pada Rabb,
Di saat kita merasakan lelah,
Lihatlah Nabi Nuh,
950 tahun lamanya untuk hanya dibalas seorang utk setiap 15 tahun.
Di saat kita merasakan sesak,
Lihatlah Nabi Ibrahim,
Sesak untuk menyembelih anak sendiri,
Yang menakjubkan adalah..
Kerana sesak itu juga kerana Allah.



Untuk tiap yang mendatang.
Cukuplah Dia bagi kita.
Yang mencukupkan.
Yang menjadikan.
Yang MEMUDAHKAN.

Allahu musta'an.